مقطع : کارشناسی ارشد
دانشگاه : تربیت مدرس
تاریخ دفاع : 1388/06/17
اساتید راهنما : دکتر محمد خزایی
اساتید مشاور :
اساتید داور : دکتر مهناز شایسته فر - دکتر کامران افشار مهاجر
مشاهده سایر پایان نامه های علیرضا عزیزی یوسفکند
هر ملتي با توجه به دانش ، ذوق و سليقه و نياز اجتماعي خـويش داراي صـنايع دسـتي و هنرهـاي سنتي بي شمار و خاص خويش مي باشد.اين هنرهـا بخـش شـاخص فرهنـگ و تمـدن آن ملـت را تشكيل مي دهند . مردم كرد هم همسان ساير قوم هاي پراكنده ايران و جهان داراي هنر و فرهنـگ خاص و منحصر به فرد مي باشند. هر چند كه به علت شرايط تـاريخي و حـوزه اجتمـاعي كردهـاي مكريان و ديگر كردها ، ما در پيشنه اين تمدن تاريخي ، اثـري از نقاشـي و هنـر تـصويري بـصورت كلاسيك اروپا و سنتي ايران نمي يابيم ولي بايد اذعان داشـت كـه نقـوش بكـار رفتـه در هنرهـاي سنتي اين مردم به نوعي هنر تصويري آن ملت به حساب مي آيد كه سرشار از صداقت و عـشق بـه وطن بوده و ما را به گذشته هاي دور رهنمون مي سازد. قسمتي زيادي از هنرهاي سنتي مردم كرد محصول دست زنان ميباشـد. زنـاني كـه خـاطرات دور و كهن خويش را كه بصورت سينه به سـينه از مـادران خـويش بـه ارث بـرده و آن را بـراي آينـدگان خويش به ارث خواهند گذاشت . تاثير محيط كوهستاني و سرسبز به همراه طبيعت پـر راز و رمـز را مي توان در ميان نقوش تزييني آثار هنري اين قوم تشخيص داد. يكي از مهترين اين هنرهـا ، هنـر بافندگي است كه در ميان زنان طرفداران بيشماري دارد. كلاه ميلي يكي از پر نقـش و نگـار تـرين دست بافته هاي زنان كرد منطقه مكريان بشمار ميرود كه مورد استفاده مردان كرد مي باشد. دراين پايان نامه سعي شده كه نقوش تزييني كلاه ميلي مكريان جمـع آوري، معرفـي و از لحـاظ بصري مورد بررسي قرار گرفته است. نگارنده در اين پژوهش ضمن بيان ارزشهاي گرافيكي به جمـع آوري وبازسازي مجموعه نقوش تزييني قابل تامل از نقـوش بكـار رفتـه در ((كـلاه ميلـي مكريـان)) جهت كاربرد در هنر گرافيك دست يافته است.